SUFERI DE ALERGII ?

SUFERI DE ALERGII ?

Îţi poţi imagina cum e sã fi alergic la alimentele care-ţi hrãnesc muşchii?

Cel mai potrivit accesoriu pentru un culturist este o geantã termoizolantã plinã cu proteine. Dacã cineva este alergic la câini, poate să găseascã uşor un alt cãmin pentru cãţeluş. Dar ce sã facã o persoanã pasionatã de antrenamente şi alergică la proteine? Gãseşte alternative.
Chiar dacã alergiile la alune, soia, ouă reduc lista de cumpărături, nu înseamnă, că ar trebui sã reducă şi aportul de nutritienţi şi vitamine. Aici veţi găsi câteva soluţii.

Alergie la alune
Dacă credeai, că partea cea mai rea a alergiei este renunţarea la dulcurile care conţin alune, te-ai înşelat. Pare inofensiv, dar o singură alună sau un singur sărut de la cineva, care a mâncat alune poate provoca urticarie sau chiar şoc anafilactic. Nu-i o imagine drăguţă, aşa-i? „Intervin mai multe decese de pe urma alergiei la alune, decât în urma oricărei alte alergii.” Ne avertizează Dean D. Metcalf, MD, şeful laboratorului de boli alergice de la Institutul naţional de boli alergice şi infecţioase.
Evită: alunele, untul de arahide, făina de alune, amestecul de nuci, alunele de bere, marţipan, nuga.
Evită şi următoarele: alimente coapte, dressinguri, cereale, granola, nuci, mâncare tailandezã şi asiaticã, bomboane, prăjituri, bufet, îngheţată, ulei de alune, chilli
Nu uita: Alunele nu sunt doar o sursă bogată de acizi graşi mononesaturaţi, dar întrec merele la categoria antioxidanţi. Mai conţin mangan, triptofan, vitamina B-3, vitamina E, acid folic, cupru, şi proteine.
Încearcă: Ce zici de sandwich cu unt de migdale şi gem? Esther Blum, MD, autoarea cărţii Eat, Drink and Be Gorgeous (Chronical,2007) spune, „Migdalele conţin mai mult calciu, urme de minerale şi mai multe proteine ca alunele.” Dacă nu eşti adeptul alunelor, atunci fã-ţi provizia de grăsimi sănătoase şi proteine consumând ton şi somon. Rodiile, murele şi căpşunele conţin antioxidanţi cu vârf şi-ndesat.

Soia
Nu poţi mânca tot timpul piept de pui. Viaţa fără tofu poate fi grea, mai ales pentru vegetarieni, dar din fericire mai existã şi alte surse. Află în primul rând faţă de ce trebuie să păstrezi distanţa.
Evită: boabele de soia, nucile de soia, tofu, tempeh, miso, desert din soia, brânză din soia, alternative la carne din soia, făină din soia, unt de soia
Evitã şi următoarele: unele supe de legume, ton, dressing, cereale.
Ascuns în: proteină vegetală hidrolizată, unele produse pentru piele le conţin.
Nu uita: Soia este singura legumă, care conţine mai multe proteine decât carbohidraţi, este una dintre cele mai bune surse de izoflavonoide, un fitonutrient, care luptă împotriva bolilor, fiind important pentru sănătatea inimii şi oaselor.
Încearcă: Boabele, mai ales nãuta şi lintele, nu sunt aşa bogate în izoflavonoide dar conţin destule proteine şi fibre. Quinoa, la fel ca soia, conţine toţi cei nouă amino acizi şi este o sursã bună de proteine (20 g per canã) şi fitonutritienţi. Vorbind de fitonutrienţi îi poţi procura şi din fructe, legume, nuci, seminţe şi ceaiuri. Evident, gama este mult mai largă pentru cei, care consumă carne. „În loc de soia ai putea alege orice altă proteină de origine animală: un ou, 30 g de pui, curcan, sau carne roşie slabă ca bizonul sau struţul.”, spune Blum. „De fapt sunt chiar mai bune, pentru că 30 g din aceste surse conţin tot atâtea proteine cât 90 g de soia.„

Ouã
Alergia la ouă nu pare o chestie atât de importantă. Sari peste omletă şi totul va fi OK, nu? Greşit.
Ouãle şi derivatele din ouã sunt peste tot, de la prăjituri până la creme. Chiar şi aburii de la ouă fierte pot declanşa o reacţie alergică la cei mai sensibili, ne avertizează Metcalfe.
Evită: alimentele coapte, cereale, bomboane, prăjituri, alimente pane, gogoşi, rulouri de ou, tãieţei, covrigei, sosuri, nalbe, maioneză, meringue (albuş de ou cu zahăr, se mixează până devine spumos, se foloseşte la deserturi, mai ales topping pentru prăjituri), clătite, vafe, sos tartar, creme, îngheţată, paste.
Evită şi următoarele: dulciuri, dressinguri, hot dog, chiftele, supe, pudră de copt, băuturi proteice, ciorbe
Ascuns în: Nu e destul, dacă cauţi doar ouă în tabelul de ingrediente, se poate ascunde sub diferite denumiri, iatã doar câteva dintre ele: emulsificator, coagulant, albumină, globulină, ovoglobulină.
Nu uita: Cu toate că sunt mici, ouăle conţin multe proteine (5,5 g per ou) şi una dintre puţinele surse de vitamina A şi D. În plus conţin cholină, un nutrient care hrăneşte creierul şi neurotransmiţătorii.
Încearcă: Deşi nici un aliment nu poate înlocui toţi nutritienţii dintr-un ou, Blum sugerează să mâncăm somon. „ Pe lângã vitaminele A şi D, conţine astaxanthină, un antioxidant foarte puternic, care oferã protecţie solară naturală,” declarã ea.
Puiul este o altã sursã non-grasă de proteină, absolut sigură pentru consum, deoarece conţine proteine diferite faţă de cele din ouă, la fel şi peştele, tofu şi fasolea. Aportul de cholină îl poţi asigura consumând soia, ficat de vită, salată, unt de arahide, şi conopidă. Iar pentru un efect 3 în 1: vitamina A, D şi proteine, bea lapte degresat.

Ce implicã un test de alergie?
Institutul naţional de sănătate spune, că aceasta este modalitatea de a afla, dacă anumite alimente reprezintă o problemă pentru tine. Medicul ţi-ar putea recomanda să faci una, sau chiar toate din următoarele teste:

1. Răspunde la câteva întrebări.
Medicul îţi va cere sã notezi orice despre reacţiile la mâncăruri, unde şi când ai mâncat, cine a mai mâncat şi cum s-au simţit, cât ai mâncat, cum s-a pregătit mâncarea, etc.

2. Ţine un jurnal.
Notează tot ce ai mâncat şi cum te-ai simţit după. Medicul va observa, dacă există un tipar după care reacţionezi la unele alimente.

3. Exclude unele alimente.
Prin eliminarea unor alimente şi reincluderea lor, poţi observa, dacă simptomele dispar şi apoi reapar, dacă le consumi din nou. Poţi confirma astfel o alergie. Dar metoda se aplică la reacţiile mai blânde, la cele serioase ar fi bine să uitaţi de pasul acesta.

4. Doar o zgârietură.
Este foarte rapid şi nu e dureros. Medicul pune o mostră a alimentului pe piele, apoi o zgârie şi aşteaptă reacţia. Institutul naţional de sănătate ne avertizează, că putem avea o reacţie pozitivă falsă, sau în cazul alergiilor serioase poate fi periculos testul.

5. Dă sânge.
Testarea sângelui poate descoperi, dacă ai anticorpi cunoscuţi ca responsabili pentru alergii. Poate ieşi un rezultat fals-pozitiv.

6. Ia o capsulă.
Se foloseşte destul de rar pentru a diagnostica alergii: se înghite o capsulã conţinând anumite alimente şi se aşteaptă reacţia. Testul nu se aplică la alergii severe.