Riscurile pentru Discuri

Riscurile pentru Discuri

Durerile de spate și culturismul par a merge mână-n mână. Iată ce trebuie să faci dacă ai dureri de spate, și cum să îți protejezi coloana dacă nu ai astfel de dureri.

Îndreptările, genuflexiunile, ramatul din aplecat. Dacă obiectivul tău este de a te face mare, probabil că aceste mișcări elementare multi-articulare îți sunt familiare, mișcări ce formează coloana vertebrală a unui program solid de culturism. Din păcate aceste mișcări pot duce de asemenea la dureri crunte la nivelul spatelui. Potrivit unui articol din American Journal of Sports Medicine, „Incidența pe parcursul duratei de viață și prevalența durerii în zona lombară în rândul halterofililor este de 23%”; mai mult decât atât, „halterofilii care s-au retras din activitate au o reducere semnificativă a înălțimii discurilor comparativ cu wrestlerii care și-au încetat activitatea sportivă și indivizii normali, activi, cu vârste similare care au fost luați la întâmplare.”
Ești predispus la dureri de spate deoarece ești culturist? Poate că da. Însă durerea la spate are multe cauze. Întinderi, hernii acute, osteoartrite, stenoză spinală, spondilolisteză și malignitate sunt doar câteva dintre cauzele potențiale ale durerilor de spate. Să ne concentrăm dintre acestea asupra afecțiunilor care sunt cele mai frecvente în rândul halterofililor: întinderi la spate și hernii acute de disc.
Definiția unei dureri de spate este o afecțiune a spatelui ce are drept rezultat distrugerea tendoanelor și/sau a mușchilor care genereză crampe sau senzație de inflamație. Forțele excesive în urma tracțiunilor, preselor sau răsucirilor pot afecta tendoanele și mușchii de la nivelul spatelui. Potrivit lui Jimmy Hang, DPT, un specilist certificat în forță și condiționare și director de terapie fizică la SportsPros Personal Training și Physical Therapy Center din Claremont, California, „Halterofilii care prezintă factori de predispoziție cum sunt o curbare excesivă a zonei lombare, pelvis înclinat în față, spate și/sau mușchi abdominali slabi, și femurali încordaţi pot duce la creșterea riscului de a suferi o astfel de accidentare.” (Vezi tabelul pentru simptome).
O hernie acută de disc este mai serioasă decât o întindere la nivelul spatelui. Vestea bună potrivit Journal of the American Family Physician, este că „mai puțin de 2% dintre pacienții care merg la medic plângându-se de dureri de spate suferă de hernie de disc.” Discurile spinale sunt amortizoare mici și rotunde între vertebre care au un țesut extern dur și fibros și un material apos/cu aspect de gelatină. Un disc afectat de hernie este un disc care s-a umflat sau s-a rupt în locul unde materialul apos/asemănător gelatinei din interiorul discului iese în afară din țesutul fibros exterior și ar putea apăsa pe nervii din apropiere petru a cauza durere. Semnele comune ale unei hernii de disc includ dureri bruște la nivelul spatelui, inabilitatea de a îndrepta spatele fără a resimți dureri extreme, și/sau amorțeală/furnicături/slăbire la nivelul unuia sau ambelor brațe sau picioare. (Notă: herniile de disc la nivelul gâtului prezintă simptome la brațe, herniile la zona lombară prezintă simptome la picioare.) Pierderea potențială a forței musculare la brațe/picioare, reflexele și funcția vezicii sau a intestinului fac ca herniile de disc să fie extrem de debilitante. De fapt, una sau mai multe dintre aceste afecțiuni pot să existe fără a exista absolut niciun fel de durere.

DURERI DE SPATE VS. HERNIE DE DISC

AFECȚIUNE

LOCAȚIA

DURERII

CALITATEA

DURERII

AGRAVAREA

FACTORILOR
DE UŞURARE

SIMPTOME

DURERI DE
SPATE

Zona lombară,
fesieri, coapsa
posteriora,
senzație de
durere

Durere, spasm 

Crește ca urmare
a activității/
aplecare

Local

HERNIE
DE DISC

De la zona
lombară sau
partea
inferioară
a picioarelor

Durere ascuțită,
săgetătoare,
arzătoare.
Senzație de
slăbiciune,
Mâncărime,
furnicătură
la nivelul
picioarelor

Se diminuează în
poziția aşezat
crește în poziție
verticală sau la
aplecare

Reflexe
asimetrice

Un diagnostic adecvat, fie că este în regiunea cervicală (gât), toracică (mijlocul coloanei) sau lombară (zona lombară), necesită capacitățile unui profesionist în sectorul îngrijiri medicale. Un istoric medical detaliat și examinare fizică realizată de un practician antrenat în serviciile medicale poate în general identifica afecțiunile care ar putea necesita evaluare imediată. S-ar putea să fie de asemenea necesară rezonanța magnetică în laborator, radiologică (raze X) sau magnetică (RMN). Durerile de spate care persistă timp de mai mult de câteva zile (și nu se ameliorează) necesită atenție medicală. Tratamentul pentru hernia de disc și durerile de spate este evidențiat în „Tratament pentru Durerile de Spate.”
Culturismul prin natura sa crește forțele de compresie asupra coloanei și a spatelui, însă poți să reduci riscul de accidentare luându-ți anumite precauții:
1) Fă o încălzire adecvată efectuând ridicările de mare risc folosind o formă corectă, și întărește oblicii tranvers abdominali, dreptul abdominal și mușchiul spinal erector.
2) Menține flexibilitatea la nivelul ligamentelor / flexorilor șoldului / zonei lombare, minimizând flexia în față a coloanei în timpul unei ridicări.
3) Evită răsucirea / rotirea trunchiului când ridici greutăți mari.

TRATAMENT PENTRU DURERILE DE SPATE

TRATAMENT DURERE DE SPATE HERNIE DE DISC
Odihnă 2-3 zile Da Da
Medicamente anti-inflamatoare Da Da
Pachete de gheață Da Da
Pachete calde Da Da
Tracțiune

Nu

Da
Ultrasunete Da Da
Masaj

Da

Da

Întinderi/Exerciții pentru întărirea

Zonei lombare/abdominalilor

Da Da
Injecții cu corticosteroizi Nu Da
Intervenție chirurgicală Nu Da