Presiunea

Presiunea

Dacă te concentrezi asupra mușchilor pentru plajă, s-ar putea să ai o surpriză când vor începe să te doară umerii. Iată care sunt cauzele afecțiunii la umăr și cum să o tratezi.

Te îndrepți spre sala de forță pentru a-ți face antrenamentul. Te întinzi spre scaunul pasagerului pentru a-ți lua geanta de sală și simți o durere ascuțită în jos spre partea frontală/exterioară a umărului, care radiază în jos pe antebraț spre partea frontală a cotului. Când ajungi la sala de forță te întinzi deasupra capului pentru a pune deoparte ochelarii de soare, însă din nou durerea ascuțită radiază în jos de-a lungul brațului. Durerea devine atât de puternică încât te decizi să sari peste antrenamentul pieptului și să faci picioare în schimb. Mai târziu în cursul nopții începi să întâmpini dificultăți în a adormi, întrucât de fiecare dată când îți ridici brațul deasupra nivelului umărului durerea radiază.
Durerea la nivelul umărului poate apărea din multe cauze. Încheietura umărului este îndeosebi susceptibilă la accidentare deoarece este o articulație sferică ce oferă o rază de mișcare, spre deosebire de orice altă încheietură a corpului.
O afecțiune des întâlnită a umărului pe care o experimentează mulți culturiști este cunoscută sub numele de impingement al umărului. Potrivit lui Dr. Sachin Patel, un chirurg în ortopedie sportivă de la Upland Orthopedic Medical Group din California și medic de echipă pentru clubul de hockey profesionist Ontario Reign, există două tipuri diferite de impingement al umărului: intern și extern. Patel spune că impingement-ul extern (presiune asupra mușchiului supraspinatus, unul dintre cei patru mușchi ai coafei rotatorii, pe partea de sub acromion, în mare parte precum tavanul umărului) este de obicei tipul de impingement întâlnit în rândul culturiștilor.
Patel spune că mulți halterofili trec adesea cu vederea grupe musculare importante precum mușchii mai mici ai spatelui (romboizi, trapezul median, trapezul inferior) și ai coafei rotatorii (infraspinatus, supraspinatus, teres minor și subscapular), care nici măcar nu sunt vizibili. Pe lângă faptul că arată oarecum asimetric, culturistul care neglijează grupele musculare mai puțin vizibile în cadrul programului său de antrenament poate întâmpina probleme serioase. Dezechilibrele musculare de la nivelul părții superioare a corpului reprezintă o cauză serioasă a impingement-ului la umăr, întrucât toți mușchii trebuie să fie puternici în mod proporțional pentru ca biomecanica umărului să funcționeze bine.
Un alt factor ce contribuie la impingementul de umăr este inflexibilitatea. Lipsa razei de mișcare la nivelul umărului ca urmare a structurilor anatomice strânse cum sunt pectoralii, dorsalii, coafa rotatorie și capul lung al bicepsului pot duce la accidentare. Combinația între pectorali denși și o musculatură slabă a părții mediane a spatelui (romboizi, trapez inferior și median) poate crea o postură pleoștită. Această postură lăsată face ca spațiul dintre vârful mușchiului supraspinatus (parte a coafei rotatorii) și acromion (acoperișul umărului) să fie mai mic și poate contribui la impingement extern.
Un al treilea factor ce contribuie la impingementul la umăr este genetica. Unii oameni au acromioni înclinați în jos ca urmare a geneticii, ceea ce ar putea predispune individul la impingement la umăr deoarece spațiul de sub acromion este mai mic decât în mod normal.
Loviturile directe la umăr pot crea inflamare a umărului sau chiar a coafei rotatorii. Mai mult decât atât, pe măsură ce înaintezi în vârstă, schimbările apar în mod natural la umăr, cum ar fi formațiuni de osteofite (excrescențe osoase). Creșterea mărimii sacului sinovial sau a coafei rotatorii sau formarea unui cioc osos pe acromion poate duce la impingement al umărului.
Patel crede că majoritatea cazurilor de impingement la umăr pot fi gestionate în mod conservator cu o săptămână de pauză, gheață, AINS și integrarea exercițiilor de la „Exerciții Izolate pentru Umăr” la antrenamentele tale de două ori pe săptămână. Dacă nu reușești să diminuezi durerea cu ajutorul acestei abordări sau dacă adormi greu, ai dificultăți în a ridica brațul deasupra capului, și/sau durere generală în cazul activităților cotidiene, apelează la un medic. Un medic calificat poate sugera o varietate de tratamente, îți poate prescrie AINS și/sau recuperare pentru umăr cu ajutorul unui terapeut fizic sau a unui antrenor atletic certificat.