MINTE MAI PRESUS DE MUSCULATURĂ

MINTE MAI PRESUS DE MUSCULATURĂ

Accesează puterea voinței tale pentru a-ți dezlănțui forța interioară spre obținerea succesului suprem în sala de forță și în afara acesteia.

Oprește-te un moment și gândește-te la toți prietenii tăi. Dacă nu ești nou în culturism suntem dispuși să ne riscăm să credem că poți să îi împarți în două grupe distincte – prietenii tăi în calitatea ta de culturist și prietenii tăi în afara culturismului. Avem dreptate? Sunt ambele grupe de persoane grozave, însă diferența între acestea este precum diferența între noapte și zi. Când vine vorba de antrenament și dietă, prietenii tăi culturiști nu se prostesc. Acești tipi sunt alături de tine, trăind și respirând mantra veche de când lumea care spune fără durere nu e câștig. Cât despre prietenii tăi din afara culturismului, povestea este cu totul alta. Bineînțeles că aceștia vor face de multe ori afirmații precum, „Da, o să încep curând să vin cu tine la sală” sau „Chiar ar fi cazul să încep să mănânc mai sănătos, la fel ca tine”, însă nu și pun în practică ceea ce spun. Provoacă-i să nu mănânce pizza și aripioare de pui într-un weekend și vei vedea cum puterea voinței lor se prăbușește înainte ca seara de vineri să se încheie.
Ce îi diferențiază pe culturiști de marele public? Cum se întâmplă că tu și prietenii tăi de la sală aveți o voință și o dedicație de necontenit, în vreme ce prietenii tăi aspiranți la a practica culturismul abia pot să găsească motivația necesară pentru a merge pe jos până la capătul aleii? Există anumite persoane care au voința aceasta în mod natural? Sau trăsăturile precum auto-disciplina și dedicația se construiesc și se perfecționează în timp?

FORȚELE CARE TE MOTIVEAZĂ

În calitate de culturist ce se antrenează din greu știi deja ce înseamnă cuvinte precum voință și dedicație. Ești întruchiparea acestor trăsături de fiecare dată când alegi un antrenament la sala de forță în defavoarea confortului canapelei tale sau când alegi o îmbucătură din veșnica omletă cu albuș de ou în loc să îți iei o gogoașă pentru micul dejun. Uneori e ușor să uiți că nu toată lumea are aceste trăsături. Adevărul este că sunt foarte puține persoanele care posedă ceea ce este necesar pentru a privi viața, sănătatea și măreția fizică așa cum o faci tu.
Dr. Doug Gardner, antrenor în psihologie sportivă și fondator al ThinkSport ConsultingServices din Lafayette, CA, are o teorie cu privire la motivul sunt capabile să îți mențină devotamentul pentru sportul ales, în vreme ce alții renunță după prima săptămână. El crede că o mare parte a acestora își are rădăcinile în copilărie. „Statisticile arată că mai mulți copii renunță la sport la vârsta de 12 ani decât la orice altă vârstă”, explică Gardner. „Renunță așadar la vârsta de 12 ani, însă pe urmă la 13-15 ani începem să ne dăm seama că succesul nu vine ușor, acesta presupune efort. Învățăm că trebuie să muncim pentru ceea ce vrem să îmbunătățim – sau așa ar trebui să facem. Sursa problemei este că mulți copii practică mai puține sporturi; drept rezultat aceștia nu învață cum să își stabilească obiective și să le atingă pe cont propriu. Pe măsură ce înaintează în vârstă e posibil ca acești indivizi să dorească să înceapă să se antreneze sau să desfășoare o altă activitate, însă având 

în vedere că nu au învățat niciodată valoarea angajamentului, acestora le lipsește capacitatea de a munci pentru a-și atinge obiectivele. Învățarea este un proces ce implică obstacole și eșecuri. Foarte multe persoane nu vor să se pună în această ipostază, așadar le este mai ușor să o evite în totalitate sau să renunțe la jumătatea drumului.”
Gardner, care a lucrat cu mulți atleți de elită, inclusiv jucători profesioniști de baseball de la Boston Red Sox și jucători NFL de la Green Bay Packers, își ajută clienții să se alinieze atât fizic cât și mental pentru o performanță optimă. Îi ajută de asemenea să concureze cu aceleași niveluri de încredere și strategie cu care se pregătesc. „Mulți atleți se expun eșecului deoarece se pregătesc folosind o anumită mentalitate și apoi concurează cu o altă mentalitate”, spune el. „Dacă aș lucra cu un culturist aș spune 'De ce este această competiție diferită de orice alt moment când pozezi? Rutina ta e rutina ta. Provocarea este să nu fii copleșit din simplul motiv că este un concurs mare.' Majoritatea psihologilor îți vor spune însă contrariul – vor încerca să te facă să intri într-o zonă a performanței. Problema însă cu această zonă este că cercetările arată că ești în această zonă doar 1% din timp. Ce faci așadar în restul timpului?”
În domeniul lui Gardner, personalitățile vin sub tot soiul de forme și mărimi. Are clienți care vin cu o atitudine pozitivă, gata să încerce orice pentru a fi mai buni, în vreme ce alții au în permanență o gândire negativă, fără o concentrare mentală adevărată. „Eu pot să îmi dau seama când văd pentru prima dată pe cineva dacă acea persoană este foarte motivată”, spune el. „Motivația este transmisă prin tonul vocii și alegerea cuvintelor. Aceștia sunt tipii care sunt dispuși să lucreze asupra aspectului mental al strategiei lor. Acea parte este cu adevărat importantă deoarece eu cred că sportul este 100% mental. Bineînțeles că există și un aspect fizic, însă fiecare acțiune fizică are o componentă mentală asociată.
Cu toate acestea, ceea ce am învățat eu este că deși majoritatea atleților de nivel înalt înțeleg cât este de important aspectul mental al performanței lor, foarte puține persoane chiar lucrează la acesta. Această realitate este în general expusă în momente critice – cum ar fi în competiții.”

„Succesul nu vine ușor, acesta presupune efort. Trebuie să muncești pentru ceva pentru a îmbunătăți acel ceva.”

LUPTA VOINȚEI

Un alt test al marilor atleți este puterea dorinței. Pentru un culturist, acel test nu este mai crunt decât perioada de dinaintea sezonului competițional și din timpul acestuia. A-ți respecta dieta fadă săptămâni la rând poate fi o tortură când la fiecare masă te tentează gândul unor alimente ce îți lasă gura apă. Știi cum stă treaba: ești la muncă și pe punctul de a deschide un recipient în care se află doar piept de pui, legume și orez, când jumătate biroul începe să cânte „La Mulți Ani” tipului de la contabilitate care e la cinci birouri distanță. Suflă lumânările de pe un tort de ciocolată în trei straturi, și încep să își croiască drum prin birou felii bogate și însiropate din treaba asta. Te arunci cu capul înainte în acea delicioasă bucată de perfecțiune, sau ești de neclintit și rămâi fidel dietei tale?
Cei mai dedicați culturiști vor spune „nu, mulțumesc” fără a clipi, parțial ca urmare a felului în care funcționează creierul lor. Potrivit cercetărilor realizate de un om de știință din neurologie de la Caltech și publicate în revista Science, persoanele care mănâncă sănătos își folosesc o parte a creierului pe care cei care își fac toate poftele culinare nu o folosesc. În cadrul acestui studiu cercetătorii au scanat creierele a 37 subiecți aflați la dietă. În timpul acestor scanări, participanții s-au uitat la 50 poze cu alimente și le-au evaluat în funcție de gust și cât erau de sănătoase. Când s-au strâns rezultatele, persoanele aflate la dietă s-au divizat în două grupuri: cei care aveau control de sine (care au ales alimentele sănătoase în defavoarea celor gustoase) și cei care nu aveau control de sine (care optaseră pentru savoare). Scanările au dezvăluit că toți cei 37 participanți au folosit o parte a creierului lor care se numește cortex prefrontal ventromedial, însă doar cei care arătau înfrânare foloseau și cortexul prefrontal dorsolateral, o protuberanță mai mică de celule de la nivelul creierului îngropate mai adânc spre capătul creierului.
Alte cercetări sugerează că cu cât îți aplici voința într-o anumită zonă, cu atât vei aplica mai puțină voință în alte scopuri. Cu alte cuvinte, dacă ai nevoie de întreaga ta forță pentru a te abține să te cerți cu băgăreaţa care stă lângă tine, orice încercare de a rezista tentației tortului aniversar se va dovedi aproape imposibilă. Gândirea care stă la baza acestor cercetări este că puterea voinței tale, la fel ca bicepșii spre exemplu, poate funcționa o perioadă limitată de timp înainte de a-și atinge limita și a ceda.
Aceste informații coincid cu un studiu realizat la Stanford University (CA) care a descoperit că dacă te concentrezi asupra prea multor sarcini în același timp vei avea o voință mai mică. În cadrul acestui experiment subiecții au fost împărțiți în două grupe. Unei grupe i s-a dat să rețină un număr format din două cifre, în vreme ce celeilalte grupe i s-a dat să rețină un număr format din șapte cifre. Participanților li s-a spus pe urmă să meargă la capătul coridorului, unde li s-a dat fie o felie de tort de ciocolată sau un bol cu salată de fructe. Șansele au fost aproape de două ori mai mari ca subiecții care trebuiau să rețină șapte numere să aleagă felia de ciocolată decât subiecții care trebuiau să rețină două numere. Pe baza descoperirilor lor, cercetătorii au ajuns la concluzia că efortul necesar pentru a reține numere în plus a suprasolicitat creierele subiecților, făcând astfel să fie mai greu pentru acest grup de persoane să reziste tentației desertului decadent. 

Dacă iei în calcul această cercetare – că a noastră capacitate de autocontrol este amenințată de alte sarcini pe care creierul nostru trebuie să le îndeplinească – forța mentală a unui culturist devine și mai impresionantă. Dacă hotărârea este ceva cu ce te lupți, nu te da bătut totuși gândindu-te că nu ai ceea ce trebuie. Poți să îți întărești acea musculatură a creierului supunându-te pe tine însuți unor provocări mici pentru a-ți testa voința. Spre exemplu, dacă ai bătăi de cap cu antrenamentele tale cardio (și nu-ți face griji, cardio este un aspect al antrenamentului la care mulți culturiști întâmpină dificultăți în a-ți menține motivația), începe făcând o serie de schimbări mici. Dacă alergi în aer liber, alege ceva ce poți să vezi la o distanță de aproximativ 15-30 metri în față și aleargă în sprint spre acel punct, sau dacă ești pe banda de alergare, crește viteza sau înclinarea puțin timp de 5-10 minute. Vei fi uimit de sentimentul de îndeplinire pe care îl ai prin intermediul acestor mici schimbări operate de tine. Poți pe urmă să progresezi treptat și să treci la sarcini mai semnificative. Începând cu puțin și progresând, îți înveți de fapt creierul cum să pună în practică voința.

DAVID HENRY: UNDE MINTEA ÎNTÂLNEȘTE MUSCULATURA

Profesionistului IFBB David Henry nu îi este străin sacrificiul. Datorită anilor de antrenament și dietă în stilul totul sau nimic, acestor campion Olympia 2008 la categoria 90 kg și sub s-a catapultat în topul elitei din culturism exclusiv datorită mărimii și simetriei. Când a fost întrebat de ce continuă să își supună corpul durerii așa cum o face, acesta răspunde: „La început motivația mea a fost să câștig la orice competiție particip. În acest punct voința mea este condusă de faptul că vreau să las moștenirea de a fi cel mai bun culturist din lume. După o vreme durerea fizică de la sala de forță devine aproape efectul euforic ce mă motivează să merg mai departe. Când îmi depășesc recordul din jurnal sau văd cum greutatea aceea se mai mișcă timp de încă câteva repetări – de aceea o fac!”
Cu toate acestea, David recunoaște că au fost zile când a fost tentat să arunce prosopul în culturism. Ceea ce l-a ținut totuși pe acest drum a fost promisiunea pe care și-a făcut-o în urmă cu mult timp, aceea de a nu se da niciodată bătut.
„Vor exista întotdeauna experiențe mai neplăcute decât cea de a fi atât de mult în sala de forță”, spune el. „Încerc să văd totul în perspectivă. Îmi spun mie însumi că sunt norocos să am o soție extraordinară, un sistem minunat de susținere în familie, un partener de antrenament grozav și sponsori foarte încurajatori, care cred în mine. Așa trec peste zilele în care am îndoieli.”
În vreme ce David este ocupat încercând să își depășească toate recordurile anterioare, acesta întâlnește adesea începători care renunță înainte măcar de a începe. „Cei care au în cele din urmă succes în stilul de viață specific culturismului lasă la o parte scuzele și pun în practică, în vreme ce alții găsesc toate scuzele posibile când nu văd rezultate în primele 2-3 săptămâni sau când progresul lor inițial se oprește”, explică David. „Este nevoie de cel puțin 6-8 săptămâni de antrenament consecvent și intens și o dietă adecvată pentru a vedea o diferență majoră. Din păcate anumiți indivizi aduc în ecuație obligațiile familiale, responsabilitățile locului de muncă sau pur și simplu lenea, folosind factori externi pentru a-și justifica eșecurile. Cu toate acestea, dacă ești serios când vrei să faci o schimbare sau să îți modifici stilul de viață trebuie să faci în așa fel încât acești factori să lucreze în favoarea ta, nu împotriva ta. Încurajează-ți spre exemplu familia să facă acest drum cu tine și să îți susțină decizia de a deveni mai bun. Eu nu m-aș putea vedea la nivelul la care mă aflu acum dacă nu aș fi avut susținerea necesară. Este extrem de critic.”
Așa cum David spune foarte bine, „Genetica determină doar felul în care arăți, nu ce este în capul și în inima ta.” Sfatul lui pentru a-ți menține motivația este să găsești o persoană care te inspiră, și să faci tot posibilul pentru a deveni tu însuți o inspirație pentru alții. „Setează-ți niște obiective, fă-le praf și apoi stabilește altele noi pe care să le atingi!” spune el.

DEPĂȘIREA BLOCAJULUI

Nu toată lumea este la fel de motivată precum culturiștii profesioniști ca David Henry (imaginează-ți doar grupul de deținători de card pro IFBB dacă ar fi cu toții așa), prin urmare este absolut normal să devii frustrat când ajungi la un punct de blocaj – îndeosebi dacă ai avansat dincolo de stadiul de începător în culturism. Un blocaj marchează o răspântie importantă în antrenamentul tău – poți fie să urmezi calea pentru a ajunge înapoi la progres sau poți să îți pleci capul și să continui pe pilot automat pe strada stagnării. Așadar ce faci când îți dai seama că ești blocat în aceeași rutină? Cum reaprinzi focul care exista odată?

Uneori tot ce trebuie pentru o repornire fizică și fiziologică este să îți schimbi rutina actuală sau să îți pui încrederea în mâinile unui profesionist. Și acesta este momentul în care o persoană precum Erik Ledin, președinte al Lean Bodies Consulting, își poate oferi serviciile de asistență. Acesta creează personal, gestionează și supraveghează toate aspectele cu privire la dieta și programul de antrenament al clienților săi, pentru a-i ajuta să atingă anumite obiective. Fie că vor să crească în greutate sau că vor să slăbească, fie că sunt adepți de rând ai sălii de forță sau competitori profesioniști IFBB, Erik oferă clienților săi uneltele necesare pentru a avea rezultate uimitoare. „Partea de pregătire pentru concurs a afacerii mele a crescut gradual de-a lungul anilor, însă majoritatea clienților mei caută provocări pe termen lung și care să dureze”, explică Erik. „Aceștia doresc în fond să își stabilească noi obiceiuri în ceea ce privește stilul de viață, nu privesc doar lucrurile ca dintr-o fază de 12 săptămâni căreia în săptămâna 13 îi pun punct.”
Faptul că are o afacere pe internet îi permite lui Erik să lucreze cu persoane din întreaga lume, chiar și din Australia. Când întâlnește pentru prima dată un nou client este întotdeauna un joc de ghicit pentru a vedea cine va avea motivarea de a respecta programul și cine va ceda. „Dacă clientul este competitor, eu tind a presupune că el sau ea este motivată și pregătită pentru a se antrena intens și consecvent”, spune el. „Uneori când merge înainte și-napoi în etapele incipiente de informare am senzația că persoana respectivă este cu adevărat motivată și că nu vor exista nici un fel de probleme. Încep să apară pe urmă rapoartele cu progresul și observi totuși toate problemele lor în ceea ce privește dieta. Timpul arată în principiu care sunt serioși și care nu.”
Așadar care este motivul pentru care unii dintre clienții săi au o voință de fier, în vreme ce alții abia pot să respecte programul pe care erau inițial atât de dornici să îl primească? „Cred că oamenii uită că a munci pentru a-și atinge obiectivele și a ajunge la linia de sosire nu este ușor”, răspunde Erik. „Dacă ar fi simplu nu am avea epidemie de obezitate și ar exista mai multe persoane care să fie într-o formă grozavă. Trebuie să accepți că a obține măreție fizică implică costuri – tangibile și intangibile. Nu este gratuit; trebuie să plătești un preț. Poate că unii oameni nu conștientizează acest lucru sau aceștia cred în schimb că prețul este unul prea ridicat, că acest lucru costă prea mult și nu merită sacrificiul.”

Având în vedere cât de solicitante emoțional pot fi dieta și antrenamentul, mulți dintre clienții lui Erik se bazează pe el pentru motivație și susținere pe parcurs. Cu toate acestea el trage linia la răsfăț. Spune, „Le spun clienților încă de la început că eu nu sunt animator. Există o mare diferență între antrenor și animator. Bineînțeles că voi recunoaște un progres bun, însă motivația? Aceasta trebuie să vine de la persoana în cauză. Trebuie să fie intrinsecă. Trebuie să descoperi ce te motivează. Nimeni nu poate să facă această parte în locul tău. Motivația reală și de durată își are sursa adânc în interiorul tău.”
Dat fiind că a fost culturist timp de mulți ani, Erik recunoaște că propria sa motivație a cunoscut niște suișuri și coborâșuri. Ceea ce pe el îl ajută să treacă peste un blocaj este să gândească precum un competitor. Și explică: „A avea un termen limită, a seta o dată și a avea un obiectiv final, toate acestea ajută. Cred că acest lucru este foarte important pentru foarte multă lume. A avea un termen limită – fie că este o vacanță sau un concurs sau altceva – face o mare diferență. Când nu ai în vedere nicio finalitate, nu există nicio presiune. Dacă te uiți în jur prin sala de forță, cei care participă la competiții sunt cei care prezintă cele mai semnificativ schimbări la nivelul corpului. Ei au un termen limită. Trebuie să îl respecte.” Atât succesul cât și eșecul pornesc din minte.

CONCENTREAZĂ-TE ASUPRA VIITORULUI

Prietenii tăi care nu se antrenează probabil că nu vor înțelege niciodată de ce faci sacrificiile pe care le faci pentru a fi culturist, sau de unde ai puterea de a rămâne fidel angajamentelor tale.
Este în regulă. Tu știi că nimic nu este mai presus de satisfacția pe care o ai după ce închei un antrenament extenuant sau când observi doamnele că îți admiră fizicul lucrat. Indiferent de stadiul la care te afli – fie că ești nou sau un veteran al acestui sport, care încearcă să trăiască fiecare zi cu aceeași pasiune cu care ai început – nu uita că atât succesul cât și eșecul încep în mintea ta. Când îți apar în cale acele tentații sau blocaje inevitabile, asigură-te că ești pregătit. Începând de astăzi concentrează-te asupra dezvoltării unor obiceiuri atât în sala de forță cât și în afara acesteia, care să îți susțină evoluția în culturistul care ai fost întotdeauna menit a fi.