LEGUMELE ŞI FRUCTELE

LEGUMELE ŞI FRUCTELE

Consumul regulat al legumelor și fructelor apără organismul de multe boli. Consumul legumelor și fructelor proaspete nu numai că, prin calitățile lor organoleptice, prin savoare crează adevărate delicii culinare dar în același timp au și un rol fitoterapeutic deosebit. În calitate de alimente sunt deosebit de gustoase, au un număr redus de calorii și de grăsimi, sunt ușor de preparat, iar din punctul de vedere al impactului asupra stării de sănătate a organismului, sunt deosebit de importante, împiedicând apariția multor boli deosebit de grave. Bolile care pot fi aplanate prin consumul legumelor și fructelor sunt: diferite tipuri de cancer, bolile coronariene și comoțiile cerebrale, pentru a aminti doar câteva dintre acestea.
Cercetările științifice de dată recentă au confirmat faptul că, cele mai colorate legume și fructe, conțin cei mai mulți nutrienți. Cu alte cuvinte, un produs viu colorat este mai bogat în vitamine, minerale și nutrienți decât altul din aceeași specie, ori din specii diferite care au o colorație mai pală.
Legumele și fructele de culoare roșie, portocalie sau galbenă conțin multe carotinoide (alfa-caroten, beta-caroten, likopen, beta-cryptoxantine) sau fenoli (un antioxidant). Culoarea verde este culoarea ce indică că avem parte de multă clorofilă. Un experiment a demonstrat că strugurii roșii conțin mult mai mult fenol decât strugurii albi, din 80 grame de struguri, conținutul de fenol este de 296 mg în cazul strugurilor roșii și de numai 155mg în cazul strugurilor albi.
Potasiul un alt element deosebit de important se regăsește în aproape toate legumele și fructele. Magneziul se găsește cu prisosință în toate legumele și fructele de culoare verde, indigene de asemenea și în banane. Acest element este deosebit de important în lupta împotriva hipertensiunii arteriale. Carotinoidele și vitamina C se găsesc în fructele viu colorate, iar în legume se găsesc în, cele colorate în roșu, galben, portocaliu. Carotinoidele și vitamina C întăresc sistemul imunitar și ajută organismul în lupta împotriva radicalilor liberi. Fibrele alimentare solubile în apă sunt un sprijin al inimii și sistemului circulator, reprezentând și un mijloc de prevenire al diabetului zaharat, iar fibrele alimentare insolvabile în apă, ajută sistemul digestiv în digerare și eliminarea rezidurilor metabolice din organism. Fructele și legumele sunt carbohidrați. Culturiștii, în schimb nu au nevoie de carbohidrați fiindcă au auzit că…nu fac bine la frumusețe. Ca atare există de mai mulți zeci de ani disputa proporției aportului alimentar pe bază de carbohidrați și volumul masei musculare. Se ridică întrebarea, dacă o dietă săracă în carbohidrați este asociată pierderii masei musculare? Mulți medici de medicină sportivă recomandă să se consume carbohidrați, în caz contrar s-ar înregistra pierderi de masă musculară.

LEGUMA/ FRUCTUL

VITAMINE ȘI MINERALE CONȚINUTE

Caise

Beta caroten; vitamina C; potasiu; fibre alimentare

Pepene galben

Beta caroten; vitamina C; acid folic; fibre alimentare

Morcovi

Alfa caroten; beta caroten; vitamina C; mangan, fibre alimentare

Porumb Alfa caroten; acid folic; potasiu;
Mazăre verde Alfa caroten; betacaroten; vitamina C; 
Ceapă Alicina; vitamina C
Kiwi Vitamina C; acid folic; potasiu;
Piersici Beta caroten; beta cryptoxanthine;
Mure Vitamina C; acid folic; mangan; 
Spanac

Beta caroten; luteinã; acid folic; fier; magneziu; mangan; fibre alimentare

Căpșuni Vitamina C; acid folic; fibre alimentare
Roșii/tomate Licopein; vitamina C; fibre alimentare
Pepene verde

Licopein; vitamina C; potasiu; fibre alimentare