CEA MAI BUNĂ METODĂ DE A TRATA O ACCIDENTARE

CEA MAI BUNĂ METODĂ DE A TRATA O ACCIDENTARE

Te-ai urcat vreodată în mașină, te-ai întins după centură și ți-a rămas gâtul înțepenit? Mie mi s-a întâmplat – și e, practic, cel mai jalnic mod de a te accidenta. Ca să înrăutățesc și mai mult lucrurile, am încercat să îmi ignor accidentul, din pură jenă. Durerea și inabilitatea de a-mi întoarce capul în orice direcție s-ar fi diminuat dacă aș fi pus niște gheață. Sau ceva cald mai bine? Nu îmi amintesc niciodată, așa că nu am pus nimic și am suferit aproape o săptămână, folosind o poveste fictivă despre cum am ridicat prea mult la sală drept acoperire.
Fie că ți-ai întins vreun mușchi în timp ce îți vedeai de activitățile zilnice, te-ai împiedicat de vreo halteră și ți-ai sucit glezna sau ai dureri de spate care par să apară de nicăieri, durerile și accidentările sunt obișnuite. Cheia e cum le tratezi, ceea ce începe adesea cu înțelegerea momentului când trebuie să alegi gheață vs. căldură atunci când lovește durerea.
“Gheața are un efect anti-inflamator prin faptul că scade fluxul sanguin în zona acută accidentată,” spune Naresh Rao, DO, FAOASM, doctor osteopat de medicină sportivă care este medicul șef al echipei de polo în apă, bărbați a SUA, și a făcut parte din echipa de medicină sportivă Team USA la Olimpiada de vară din 2016. “Gheața e grozavă pentru durerea asociată cu inflamație și funcționează cel mai bine dacă rana e suficient de superficială la nivelul pielii încât răceala să aibă efect. Invers, căldura are un efect de relaxare asupra mușchilor, crescând fluxul sanguin într-o zonă accidentată cronic. Căldura e grozavă pentru mușchi înțepeniți și spasme musculare și poate fi folosit pentru a ajuta la creșterea flexibilității articulațiilor înțepenite sau cu artrită.”
În cartea sa Step Up Your Game: The Revolutionary Program Elite Athletes Use to Increase Performance and Achieve Total Health (Sports Publishing, 2016), Rao spune că regula sa de aur pentru primele 24-48 de ore după o accidentare acută este să folosească gheață timp de 20 de minute pe oră, împreună cu niște elevație și compresie (precum un bandaj elastic). Gheața va reduce inflamația excesivă care survine și reduce durerea.
“Recomand căldura pentru tensiune musculară cronică sau spasm muscular,” spune el. “Căldura umedă va ajuta mușchii să se relaxeze. Dacă ai o ceafă tensionată cronic, poate fi eficient să intri la duș și să folosești apă fierbinte, în jeturi intermitente, precum un masaj.”
În privința celor care militează pentru alternarea căldurii și a senzației de rece (adică terapia băilor contrastante), Rao spune că desi sportivii de elită folosesc această tehnică, cercetările care să o sprijine nu sunt destul de consistente.

Ce să faci și ce să nu faci când folosești gheața și căldura
E nevoie de puțin mai mult atunci când folosești această terapie pentru a trata o rană decât să trântești niște cuburi de gheață sau o compresă caldă pe ea. E nevoie de puțin TLC, să ai echipamentul potrivit la îndemână și să intervii rapid.

GHEAȚA. Rao sugerează folosirea unui pachet de gheață sau a unei pungi de legume congelate, învelite într-o cârpă subțire sau în câteva prosopele de hârtie, pentru că punerea a ceva înghețat direct pe piele ar putea provoca degerături. Planifică ședințe de câte 20 de minute de gheață în fiecare oră, în primele 24-48 de ore de la accidentare. Pentru ca gheața să nu se deplaseze, încearcă să înfășori folie de plastic în jurul rezervei de gheață, peste rană.

CĂLDURA. Sunt două tipuri de căldură: uscată și umedă. Căldura umedă poate fi sub forma unui duș fierbinte, prosop fierbinte sau o compresă electrică fierbinte, umedă. Dacă folosești o compresă electrică umedă, Rao spune că e important, din motive de siguranță, să nu adormim cu ea – ar putea provoca arsuri ale pielii sau chiar un incendiu. Din nou, va trebui să te limitezi la 20 de minute o dată, de mai multe ori pe zi. Există în farmacii comprese electrice adezive care permit mobilitatea în timpul tratării zonei accidentate.

PRECAUȚII. Dacă există o rană deschisă, semn de infecție sau nu ești sigură de unde vine durerea (de exemplu, durerea în umărul stâng fără accidentare ar putea veni de la inimă) e mai bine să apelezi la un doctor, decât să te tratezi singură. De asemenea, cei cu sensibilitate scăzută din cauza problemelor neuronale, precum diabeticii care au neuropatie periferică, nu pot percepe corect temperatura, deci riscă să se rănească cu gheața sau cu căldura.
“Folosesc o varietate de tratamente să pun pacienții pe picioare după accidentări, folosind o abordare a întregii persoane,” spune Rao. “Accidentările sunt obișnuite, așa că nu vă descurajați când apar.”

Inflamația e, de fapt, prietenul tău
Un răspuns obișnuit la o accidentare dureroasă este să te întinzi după sticluța cu medicamente ani-inflamatoare nesteroidiene din dulăpiorul cu medicamente. Dar s-ar putea ca ele să facă mai mult rău decât bine? “În general eu nu recomand anti-inflamatoarele nesteroidiene ca primă măsură terapeutică, pentru că ele blochează inflamația,” spune Naresh Rao. “Inflamația este răspunsul de vindecare a corpului, așa că nu vrem să inhibăm acel proces. Voi sugera, în general, acetaminofen pentru controlul durerii, și dacă durerea nu e bine controlată, apoi intervin cu anti-inflamatoare timp de trei zile, sau după cum e nevoie.”